Personal

marca-personal-mk-personal-branding-personalOk, men nu är det väl ändå hög tid att bjuda in till invigningsfest och dra igång verksamheten, eller? Ja, nästan! Det enda du har kvar att göra är förstås att anställa personal. För någon måste ju faktiskt stå i butiken, och även om du tänkt göra det själv så orkar du förmodligen inte stå där under alla timmar och dagar – framförallt inte om du har tänkt hålla öppet även på helger. Och så är det ju faktiskt så att även du kan bli sjuk eller råka illa ut på annat sätt, och då vill du förstås inte behöva stänga ner hela verksamheten direkt och göra dina nya stamkunder besvikna. De räknar ju trots allt med att du ska hålla öppet och då måste du faktiskt göra det – i alla fall om du är intresserad av att behålla dem som dina kunder.

Beroende på din nya butiks storlek är det förmodligen också så att du kommer behöva mer än en person som jobbar vid varje givet tillfälle – för att konkurrera med de stora byggvaruhusen har vi ju slagit fast att du kommer behöva kunna erbjuda trevligare, vassare och kunnigare service än vad de gör och alltid se till att ha gott om tid över för att ta hand om dina kunder.

Så börja med att göra en ordentlig kalkyl. Hur många behöver arbeta samtidigt för att dina kunder alltid ska få förstklassig service? Vilka timmar behövs mer personal, under vilka timmar går det bra med mindre? Kommer du att vara ansluten till facket? Och i så fall, vad gäller det för regler för obekväm arbetstid? Och ja – kanske viktigast av allt – vad kommer allt det här att kosta?

Räkna med 30 procent arbetsgivaravgifter ovanpå bruttolönerna, och ta alltid i i överkant när du beräknar hur mycket personal du kommer behöva.

Leave a Reply