De första inköpen

Concept for online shopping with a green key on a modern keyboard. Selective focus on the green key.Jaha, då var det väl bara att slå upp dörrarna? Allt är ju fixat! Du har hittat lokalen, renoverat och gjort allting fräscht, snyggt och skinande rent. Du har ju verkligen den perfekta butiken i din ägo – det finns väl ingenting kvar att göra? Vänta – du har ju inte gjort några inköp ännu!

Oj, där höll det på att gå riktigt illa. En nyöppnad butik utan varor att sälja, tänk vilken skamfylld situation! Självklart måste dina hyllor vara fullpackade med produkter nu när det är dags att öppna, och som tur är har du ju redan valt en rad skickliga och pålitliga leverantörer att arbeta med. Men det man absolut inte får varken glömma eller underskatta vikten av, är de stora kostnader som kommer med de där första stora inköpsvändorna. För faktum är att du nu köper en väldig massa produkter och varor, varav många du faktiskt inte kommer kunna sälja på väldigt länge. Vissa av dem kanske du till och med aldrig kommer bli av med! För när butiken är ny och kundkretsen oprövad, så går det faktiskt inte att säkert veta vilka produkter som kommer gå åt, och vilka som inte kommer göra det.

Av just den här anledningen är det viktigt att du budgeterar ordentligt för de första stora inköpen, och räkna för guds skulle inte med att allt du köper kommer gå att sälja, i alla fall inte inom det första året efter öppningen av butiken. Att missa den här detaljen kan vara det som stjälper hela verksamheten. I en affär där produkterna är så dyra som de är i en järnhandel kan de första inköpen handla om flera miljoner kronor, och om du inte har täckning för en sådan investering, och förväntar dig att pengarna ska börja flöda tillbaka direkt, kan din verksamhet behöva läggas ner väldigt snart.

Leave a Reply